Najnowsze wpisy, strona 60


paź 15 2018 Biuro idealne: raport Walter Herz
Komentarze: 0

W ramach otwarcia tegorocznej edycji Akademii Najemcy firma doradcza Walter Herz zaprezentowała raport Biuro 10.0, w którym zawarte zostało kompendium wiedzy na temat procesu najmu oraz aranżacji powierzchni biurowych      

Raport Biuro 10.0 jest pierwszą w Polsce komplementarną publikacją poświęconą kwestii wyboru powierzchni w oparciu o funkcjonalną i techniczną analizę potrzeb firmy. W opracowaniu omówiony został temat procesu wynajmu, selekcji ofert, negocjacji warunków umów i aranżacji przestrzeni biurowej. Studium prezentuje także najnowsze trendy w projektowaniu miejsc pracy z wykorzystaniem najciekawszych nowinek technicznych.

Wybór, czy relokacja biura to złożony proces, do realizacji którego punktem wyjścia powinno być zdefiniowanie walorów stanowiących wartość w firmie i modelu pracy zespołu. To aspekty kluczowe do wskazania rozwiązań przestrzennych i technologicznych, które najbardziej sprzyjałyby zadowoleniu pracowników i rozwojowi ich talentów, co jest teraz swoistą kartę przetargową w procesie rekrutacji.  

Zaprezentowany raport jest zbiorem praktycznych wskazówek dla najemców przekazanych w 10 krokach, które prowadzą do wyboru najlepszych rozwiązań dla firm o zróżnicowanym profilu. Specjaliści Walter Herz przygotowali analizę we współpracy z partnerami, firmami wyspecjalizowanymi w dziedzinie doradztwa technologicznego, świadczącymi usługi fit-outowe i oferującymi kompleksowe rozwiązania w zakresie umeblowania.  

Publikacja jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak wykorzystując narzędzia typu Workplace by stworzyć przyjazne ludziom miejsce pracy, wspierające produktywność i kreatywność teamu, które swoim charakterem odzwierciedlałoby wartości firmy.  

Opracowanie porusza również kwestie związane z ekologią, mówi o „zielonych” rozwiązaniach i certyfikatach, jakimi wyróżniają się projekty biurowe, co ma wymierne przełożenie na koszty operacyjne i jakość środowiska pracy. Te sprawy ważne są także dla autorów projektu, dlatego w wersji tradycyjnej publikacja Biuro 10.0 została wydana na papierze pochodzącym z recyklingu. Ponadto, w trosce o ochronę środowiska naturalnego partnerzy raportu postanowili wiosną przyszłego roku zasadzić wspólnie 500 drzew.   

Biuro 10.0 jest swoistą bazą programową dla Akademii Najemcy Walter Herz, której trzecia edycja właśnie ruszyła. Warsztaty skierowane są do przedstawicieli firm z różnych branż z całego kraju, a także najemców zainteresowanych wszelkimi aspektami związanymi z procesem wynajmu  biur. Panel inaugurujący odbył się 10. października br., a na kolejne seminarium w ramach nowego cyklu spotkań w Akademii organizatorzy zapraszają 7. listopada. Następne seminarium odbędzie się 5. grudnia br., a ostatnie warsztaty projektowe zaplanowane zostały na 15. stycznia 2019 roku.      

 

Więcej informacji https://akademianajemcy.pl/

paź 11 2018 Barwny lookbook elementem employer brandingu...
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz wydała oryginalny lookbook pokazujący team podczas pracy, chcąc w ten sposób zaprosić do zespołu osoby ceniące możliwość wyrażania siebie w środowisku zawodowym                  

Już z okładki lookbooka widać, że sztywne zasady firmowego dress code’u w tej firmie nie obowiązują. W Walter Herz wszyscy dobierają stylizacje według własnego uznania, a te tylko swoim eleganckim charakterem przypominają standardowe biznesowe ubiory. O biurze tej firmy na pewno nie można powiedzieć, że jest standardowe i nudne. Widać, że to miejsce w którym panuje świetny klimat i wszyscy traktują się po partnersku. Gdzie zasadą jest swoboda w doborze stroju, który mimo że nie jest skonwencjonalizowany i bezbarwny, nadal odpowiada biznesowemu kanonowi. Lookbook zawiera zdjęcia zespołu podczas codziennej pracy. Można w nim zobaczyć ciekawe i barwne stylizacje, w których moda gra ze swobodą i biznesową klasą.   

- Dobrze dobrany strój do pracy buduje profesjonalny wizerunek i spójny obraz firmy. Ubiór w biznesie musi być stosowny do okoliczności, jeśli chcemy okazywać szacunek innym, ale ważny jest również szacunek do samego siebie. Nasz zespół to różnorodne osobowości. Każda z osób w inny sposób wyraża siebie i każda jest w tym wyjątkowa. Chcemy być firmą innowacyjną i wyznaczać trendy, a nie oglądać się na innych i porównywać. Zawsze byliśmy i będziemy sobą, co można zobaczyć oglądając nasz nowy lookbook, w którym pokazujemy się jako zespół. W codziennych stylizacjach wyrażają się osobiste preferencje całej załogi. To dla nas przestrzeń na bycie sobą, ale to nie jedyne pole pozostawiające margines na indywidualizm w firmie, dlatego czujemy się z sobą dobrze – tłumaczy Bartłomiej Zagrodnik, Partner w Walter Herz.    

Takie podejście firmy do standardu odnośnie stroju może być cenne dla wielu osób, szczególnie z najmłodszego pokolenia i realnie wpływać na ich decyzję dotyczące wyboru nowego miejsca zatrudnienia. Poza wysokością wynagrodzenia i perspektywami rozwoju, młodzi ludzie zwracają bowiem teraz także uwagę na różne aspekty, które mają wpływ na komfort pracy. Ważna jest dla nich, nie tylko lokalizacja, aranżacja biura, czy system pracy, ale również kultura organizacji i standardy, które w niej obowiązują. Stąd niesformalizowany dress code w toczącej się obecnie na rynku walce o najlepszych pracowników może być ważniejszym elementem wizerunkowym firmy niż mogłoby się wydawać.   

Bartłomiej Zagrodnik przyznaje, że młodzi pracownicy oczekują w pracy wygody zbliżonej do tej, jakiej doświadczają po godzinach. - Przekłada się to zarówno na ich wymagania względem przestrzeni do pracy, dostępu do nowoczesnego sprzętu, lokalizacji i otoczenia biura, jak również stroju, w jakim będą musieli pracować. Coraz częściej poszukują więc firmy, która poza dobrymi warunkami zatrudnienia zagwarantuje im dowolność w zakresie ubioru. Taką, która pozwoliłaby na pokazanie indywidualnego stylu. Wybierają pracodawców nie wymagających stroju, który jest przebraniem, ale bardziej biznesowym wariantem ubrań noszonych na co dzień – wyjaśnia prezes Walter Herz.

Kampania employer brandingowa, jaką zainicjowała właśnie firma obejmuje szeroki zakres działań. W ramach podjętej akcji wizerunkowej nowy lookbook Walter Herz został zgłoszony m.in. do udziału w konkursie - Siła przyciągania 2018 – organizowanego przez redakcję Pulsu Biznesu w kategorii kampanie employer branding na najlepszą inicjatywę „out of the box”.

 

Działania employer brandigowe mają przede wszystkim na celu pokazanie firmy od wewnątrz i panującej w niej rodzinnej atmosfery. Elementem wizerunkowym Walter Herz stanie się także niebawem prowadzony systematycznie przy współudziale pracowników videoblog, mówiący o bieżących wydarzeniach w firmie. Transmisje z biura dostarczyć mają kandydatom do pracy informacji o wartościach, jakimi kieruje się firma i sposobie, w jaki buduje relację z pracownikami. Przekaz pozwoli przyszłym członkom teamu określić, czy będą do niego pasowali, co pozwoli przyspieszyć i usprawnić proces rekrutacji.

Zobacz nowy lookbook Walter Herz https://walterherz.com/pl/kariera          

 

dompress : :
paź 08 2018 Walter Herz z biurem regionalnym w Krakowie...
Komentarze: 0

Walter Herz, firma doradcza w sektorze nieruchomości komercyjnych otworzyła swój oddział na najszybciej rozwijającym się, krajowym rynku regionalnym   

Decyzja o otwarciu biura regionalnego w Krakowie wiąże się z rosnącym zapotrzebowaniem najemców, szczególnie firm z sektora BPO, SSC i IT, na najwyższej jakości usługi doradztwa na tym rynku. Jego tempo rozwoju może robić wrażenie. Z danych Walter Herz wynika, że tylko w ciągu ostatnich czterech lat Kraków zwiększył swoje zasoby biurowe niemal dwukrotnie i dysponuje aktualnie prawie 1,2 mln mkw. nowoczesnej powierzchni. W stolicy Małopolski w budowie jest aktualnie około 300 tys. mkw., a kolejne 200 tys. mkw. biur znajduje się w projektach przygotowywanych do realizacji.     

Kraków, który jest drugim, największym rynkiem biurowym w kraju, plasuje się w światowej czołówce najatrakcyjniejszych lokalizacji dla inwestycji z sektora usług dla biznesu. Firmy z tej branży zatrudniają już na terenie aglomeracji około 60 tys. osób. I to właśnie spektakularny rozwój działalności tego sektora, który generuje popyt na ponad 60 proc. powierzchni biurowych, stanowi największą siłę napędową regionu.

Kraków to dla inwestorów świetne miejsce do lokowania biznesu, przede wszystkim z uwagi na niezwykle zasobny w wysoko wykwalifikowaną kadrę rynek pracy, ale również ze względu na swoje walory turystyczne. Potencjał inwestycyjny i naukowy miasta wciąż przyciąga do Krakowa nowe firmy, a te które są w nim obecne rozwijają swoje projekty. 

- Roczne zapotrzebowanie na powierzchnie biurowe przekracza w Krakowie 200 tys. mkw. Szacujemy, że w tym roku powinno uplasować się na podobnym poziomie. Nasza firma od dawna prowadzi aktywną działalność na krakowskim rynku. Tylko w trzecim kwartale bieżącego roku doradzaliśmy przy transakcjach, m.in. na wynajem powierzchni w kompleksie Zabłocie Business Park, czy Unity Tower, które łącznie opiewały na ponad 5000 mkw. powierzchni - informuje Mateusz Strzelecki, Partner w Walter Herz.

- Kraków jest jednym z miast najczęściej wybieranych przez firmy wchodzące do Polski. To najbardziej chłonny, regionalny rynek biurowy w naszym kraju i główna lokalizacja dla sektora usług dla biznesu. O skali rozwoju firm sektorowych w tym regionie może świadczyć choćby ilość nowych centrów usług biznesowych, których w Krakowie powstało w ubiegłym roku dwukrotnie więcej niż w Warszawie. Potencjał inwestycyjny aglomeracji jest ogromny, stąd nasza decyzja o wejściu na ten rynek. Krakowski oddział Walter Herz rozpoczął działalność z początkiem października br. w niedawno oddanym budynku High5ive przy ulicy Pawiej 9 – podaje Mateusz Strzelecki.  

- Wybraliśmy ten kompleks na siedzibę krakowskiego oddziału firmy, ponieważ to jeden z najlepiej skomunikowanych obiektów biurowych w mieście. Inwestycja, która mieści się w sąsiedztwie Dworca PKP Kraków Główny jeszcze się rozbudowuje, a finalnie w pięciu budynkach zaoferuje 70 tys. mkw. powierzchni i wszelkie udogodnienia. High5ive zapewnia, nie tylko ciekawe rozwiązania proekologiczne, ale również oferuje najwyższej klasy rozwiązania techniczne - wymienia Strzelecki.

W Krakowie zainaugurowany zostanie również niebawem tegoroczny cykl spotkań Akademii Najemcy Walter Herz. Na pierwsze warsztaty trzeciej już edycji autorskiej Akademii firma zaprasza 17. października br. wszystkich najemców i osoby zainteresowane rynkiem najmu do mieszczącego się przy ulicy Radzikowskiego 182 Office Inspiration Centre, krakowskiego showroomu firmy Nowy Styl. 

W czasie seminarium Walter Herz oficjalnie zaprezentuje raport „Biuro 10.0” stworzony we współpracy z partnerami, firmą Billennium wyspecjalizowaną w dziedzinie doradztwa technologicznego, firmą Reesco świadczącą usługi fit-outowe i oferującym kompleksowe rozwiązania w zakresie umeblowania Nowym Stylem. Opracowanie poświecone jest kwestii aranżacji powierzchni biurowych, optymalizacji procesu najmu oraz rozwiązań technicznych w biurach. 

 

o Walter Herz

 

dompress : :
wrz 25 2018 O ile podrożały grunty pod budowę mieszkań...
Komentarze: 0

Jak bardzo podrożały grunty inwestycyjne na przestrzeni ostatniego roku, dwóch lat? Czy, zdaniem deweloperów, tendencja wzrostowa utrzyma się w ciągu następnych 12 miesięcy? Jakie działki nabyły firmy w ostatnim czasie? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl  

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

Trudno wskazać uśredniony współczynnik wzrostu cen ziemi, ponieważ zależy od konkretnej lokalizacji. W najpopularniejszych dzielnicach największych miast zdarza się, że w ciągu roku ceny działek skoczyły o kilkadziesiąt procent. Niemniej, mocno uśredniając można przyjąć, iż tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy ceny gruntów wzrosły o około 10 proc.  

Należy jednak zaznaczyć, że stawki na rynku gruntów rosną nieprzerwanie od kilku lat, a obecnie osiągnęły poziom sprzed ostatniego kryzysu. Wydaje się, iż ceny ziemi nie będą rosły już tak szybko. Wzrost mocno hamują rosnące koszty budowy. Firmy, widząc problemy z wykonawstwem, również zmniejszają tempo sprzedaży i podnoszą ceny mieszkań. Ponadto, deweloperzy zdobyli doświadczenie w czasie minionego kryzysu i z większą ostrożnością podchodzą do zakupu aniżeli 10 lat temu.

Rafał Zdebski, dyrektor handlowy w Inpro S.A.

Zapowiadane wzrosty cen gruntów stały się faktem. Posiadamy jednak zabezpieczenie w postaci obszernego banku ziemi, tj. gruntów, które wcześniej zakupiliśmy. Dzięki temu będziemy mogli wprowadzać w życie kolejne projekty zgodnie z dotychczasowymi założeniami, bez narażania spółki na wyższe koszty realizacji i bez zawyżania cen mieszkań. Efektywność przedsięwzięć zapewniają także działania naszej spółki zależnej -  Domesty, która aktywnie poszukuje i dokonuje zakupu nowych gruntów. W pierwszym półroczu 2018 roku podpisaliśmy umowy zakupu lub przedwstępne umowy zakupu gruntów m.in. w Gdańsku przy ulicy Jesiennej w dzielnicy Matarnia, przy ulicy Szczecińskiej w dzielnicy Przymorze, przy alei Vaclava Havla w Pieckach-Migowie i przy ulicy Struga w dzielnicy Siedlce, a także w Rumi.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Z naszych obserwacji wynika, że ceny gruntów, szczególnie w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach, istotnie wzrosły. Nasza spółka posiada  bogaty bank gruntów zakupionych kilka lat temu w bardzo korzystnych cenach. Ponadto, w ostatnim czasie dokonaliśmy również zakupów nowych działek. Podpisaliśmy m.in. umowę na zakup działki w podpoznańskim Skórzewie, na której planujemy wybudować 280 mieszkań. Zawarliśmy również umowy na zakup działki w Gdańsku przy ulicy Starowiejskiej, gdzie planowana jest budowa 75 mieszkań, w Pruszkowie przy ulicy Waryńskiego, na której powstanie 475 lokali oraz przy ulicy Celnej w Szczecinie.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

Bardzo dobra koniunktura na rynku mieszkaniowym powoduje, że obserwujemy znaczną nierównowagę pomiędzy wysokim popytem na grunty, a ich rokrocznie niższą podażą. Z naszych obserwacji rynku deweloperskiego wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat ceny gruntów inwestycyjnych wzrosły nawet o 20-30 proc. Złożyło się na to wiele czynników, ale tym podstawowym jest coraz mniejsza liczba atrakcyjnych działek położonych w obszarach objętych planami zagospodarowania przestrzennego i przygotowanych pod względem technicznym oraz prawnym do szybkiego wprowadzenia inwestycji na rynek. Skutkiem tego deweloperzy coraz częściej interesują się gruntami położonymi na obrzeżach dużych miast, a i tam widać już znaczne wyższe oczekiwania cenowe podmiotów oferujących sprzedaż gruntów inwestycyjnych.  

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

W zależności od lokalizacji ceny gruntów na przestrzeni ostatniego roku poszły w górę od kilkunastu nawet do kilkudziesięciu procent. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak bardzo ziemia może jeszcze zdrożeć w perspektywie kolejnych 12 miesięcy, ponieważ rynek nieruchomości zaczyna nieznacznie wyhamowywać, co może przełożyć się na zmianę tendencji wzrostowej. W ostatnim czasie nabyliśmy kilka działek pod budownictwo mieszkaniowe w atrakcyjnych lokalizacjach Warszawy.

Maciej Bartczak, współwłaściciel w KM Building

Wzrost cen gruntów jest widoczny od dwóch, trzech lat. Grunty, które posiadamy, nabyliśmy ponad 2 lata temu. Obecnie mamy wystarczająco dużo terenów pod budowę na najbliższe 3-5 lat. Wzrostu cen gruntów inwestycyjnych w ciągu najbliższych 12 miesięcy na pewno należy się spodziewać, natomiast o jaką wartość jest to trudne do przewidzenia, ponieważ zależy to od wielu czynników, w tym od samej lokalizacji i charakteru działki.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Zakup gruntu to aktualnie duże wyzwanie dla deweloperów. Trudno określić precyzyjnie poziom wzrostu cen, gdyż oczekiwania właścicieli części gruntów są na tyle odległe od realiów rynkowych, że należałoby brać pod uwagę tylko ceny transakcyjne. Nasz zespół stale analizuje kolejne działki inwestycyjne. Jesteśmy otwarci na każdą nową lokalizację. Posiadamy znaczne fundusze na zakup gruntów i bardzo dobry dostęp do finansowania. Jesteśmy gotowi inwestować w bank ziemi naprawdę duże pieniądze, jednak wszystkie nasze działania są poprzedzone wnikliwą analizą ekonomiczną. Cena działki musi odzwierciedlać jej wartość z punktu widzenia realizacji projektu deweloperskiego.

Monika Golec, dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży w firmie Budnex

Ceny gruntów w ostatnim czasie systematycznie idą w górę, a na wartość konkretnej działki mają wpływ różne czynniki. Wzmożony popyt na grunty inwestycyjne skutkuje również tym, że niektórzy właściciele parceli przeceniają ich wartość. Gdybyśmy mieli jednak dokonać swoistej generalizacji, można założyć, że w ostatnim czasie ceny gruntów wzrosły o około 20 proc. 

Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu Grupy CTE

Obserwujemy zarówno znaczący wzrost cen gruntów, które w popularnych, śródmiejskich lokalizacjach podrożały nawet o 100 proc., jak również coraz mniejszą dostępność odpowiednich terenów inwestycyjnych. Te, które są aktualnie dostępne często obarczone są wadami: brakiem uzbrojenia, czy skomplikowanym stanem prawnym. Grupa CTE podpisała kilka umów przedwstępnych budując „bank ziemi” na kolejne lata. Koncentrujemy się na popularnych lokalizacjach poza centrum Wrocławia. Pozwala nam to spokojnie patrzyć w przyszłość. Niemniej jednak, dynamicznie rozwijające się miasta jak Wrocław, potrzebują nowych mieszkań i domów, co stawia duże wyzwania zarówno przed deweloperami poszukującymi nowych terenów, jak i władzami miasta odpowiedzialnymi za rozwój mieszkalnictwa.

Marcin Komuda, kierownik Biura Sprzedaży firmy Profbud     

Grunty stale drożeją. Deweloperzy chcąc wykorzystać dobrą koniunkturę na rynku mieszkaniowym, są bardzo zainteresowani pozyskiwaniem kolejnych terenów pod realizację inwestycji. Z naszej perspektywy jest to jednak coraz trudniejsze. Ceny gruntów rosną, szczególnie w dużych aglomeracjach. Przykładowo w Warszawie odnotowany został w ostatnim roku najwyższy wzrost stawek, przekraczający aż 30 proc. Deweloperzy muszą cały czas analizować rynek i wprowadzać korekty w cenach za mkw. PUM, aby móc utrzymać zysk na dotychczasowym poziomie.

Marek Szmolke, prezes Grupy Deweloperskiej Start

Ceny gruntów zależą przede wszystkim od lokalizacji i dostępnej infrastruktury. Najwyższe wzrosty cen dotyczą oczywiście terenów położonych w centrach dużych miast, a ich liczba sukcesywnie się kurczy. Na przykład w Krakowie na przestrzeni ostatniego roku działki budowlane podrożały o około 15-20 proc.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

Ceny ziemi w ciągu ostatniego roku wzrosły o około 20 proc. Jest to wzrost, który na pewno z każdym rokiem będzie na coraz wyższym poziomie. Wynika to  między innymi z tego, że stale przybywa zabudowy w miastach, a o dobre grunty jest coraz trudniej. To wpływa też na ceny mieszkań.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Ceny nie rosną równomiernie na terenie całego kraju. Stawki i tempo ich wzrostu zależą od lokalizacji.

Magdalena Szulc, PR Manager w Ataner

Szacujemy, że w ciągu ostatniego roku nastąpił wzrost cen gruntów inwestycyjnych o około 10-15 proc.

Michał Melaniuk, dyrektor zarządzający Cordia Polska

Ceny nieruchomości szybują i nikt nie jest w stanie zahamować tego procesu. Co więcej, w dużych miastach, brakuje działek pod projekty większe niż 100-150 mieszkań, co powoduje zaciekłą walkę pomiędzy deweloperami. 

Piotr Zagórski, Marketing Manager w Nexity Polska

Ceny gruntów to bardzo indywidualna sprawa, wiele czynników ma na to wpływ. Niemniej, notujemy wzrost cen gruntów, adekwatny do wzrostu cen mieszkań, na które z kolei wpływają rosnące koszty budowy.

Marta Kasprzak, menedżer ds. sprzedaży i marketingu w Duda Development

Ceny gruntów stale rosną i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja będzie trwać. Wynika to między innymi z tego, że działki kupują nie tylko deweloperzy, ale także coraz częściej osoby prywatne, które budują domy własnym sumptem. Jest ich coraz więcej, w związku z czym można się spodziewać, że w najbliższym czasie ceny nadal będą rosły.

 

Autor: Dompress.pl

 

dompress : :
wrz 17 2018 Co wyróżnia najlepsze budynki biurowe
Komentarze: 0

Jak kompleksy biurowe kreują swój wizerunek? Czym wyróżniają się na rynku?  

Głównym czynnikiem, jaki może wyróżnić kompleks biurowy jest lokalizacja. A ekskluzywne usytuowanie w połączeniu z niepowtarzalną architekturą i standardem obiektu może zdecydować o tym, że oferta będzie bezkonkurencyjna na rynku. Takimi walorami pochwalić się mogą najbardziej prestiżowe inwestycje w Polsce, które poza świetnym położeniem, formą i jakością wykończenia, zapewniają komfortowe udogodnienia na miejscu.   

- Możliwość ulokowania siedziby w budynku niepowtarzalnym pod względem stylistycznym, powszechnie rozpoznawalnym i należącym do grupy najwyżej punktowanych biurowców na rynku stanowi dla najemców wartość, która ma kluczowe znaczenie dla budowania pozycji firmy – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu Walter Herz. 

Po pierwsze lokalizacja 

- Jeśli mówimy o wyjątkowej lokalizacji, w Warszawie najwyższe noty zbierają m.in. centralnie położone obiekty, zapewniające bezpośrednie połączenie lub sąsiedztwo stacji metra. To rzadki atut, którym pochwalić się mogą nieliczne stołeczne biurowce. Większość z nich jest jeszcze w trakcie budowy – zauważa Bartłomiej Zagrodnik.

Na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim jeden ze stołecznych budynków. Niezwykłe usytuowanie będzie znakiem rozpoznawczym budynku Central Point, który zostanie nadwieszony nad stacją metra Świętokrzyska. Ulokowanie biurowca w tak eksponowanym miejscu, gdzie krzyżują się dwie linie stołecznego metra to wymagająca i trudna w realizacji inwestycja, ale i jednocześnie bardzo opłacalne przedsięwzięcie. Takie położenie stanowić będzie wartość dodaną i świetną formę promocji marki dla firm, które wprowadzą się do biurowca, kiedy zostanie ukończony.   

Wysokiej klasy powierzchnię biurową oferują dziś wszystkie nowe projekty, ale żeby mogły wybić się na rynku potrzeba czegoś więcej. Reprezentacyjnych powierzchni wspólnych, zaawansowanych rozwiązań technologicznych, szerokiej gamy usług i stref rekreacyjnych na terenie kompleksu. Szczególnie w czasie, kiedy jakość oferty rynku biurowego w Polsce w szybkim tempie rośnie. 

Według danych firmy doradczej Walter Herz, około 70 proc. inwestycji biurowych, które są teraz w kraju w trakcie realizacji to prestiżowe obiekty, które oferują najwyższej jakości powierzchnie, co potwierdzają uzyskiwane przez nie certyfikaty.     

 Zarówno w Polsce, jak i na świecie projektowanie nowoczesnych budynków koncentruje się teraz na aspektach związanych ze zdrowiem człowieka i takich, które mają wpływ na komfort użytkowania obiektów. Poziom, w jakim budynki są przyjazne człowiekowi mierzony jest certyfikatem WELL. W Polsce może się nim pochwalić zaledwie kilka kompleksów, co z pewnością wyróżnia je wśród innych. 

Maksimum użyteczności  

Oferowane przez najlepsze obiekty biurowe udogodnienia mają na celu stworzenie w miejscu pracy sprzyjającego ludziom środowiska, w którym mogliby czuć się, jak w domu. Przestrzeni, w której dobrze by się pracowało, ale i spędzało czas po godzinach i z najpopularniejszych usług można było skorzystać na miejscu. Stąd też właściciele kompleksów lokują na ich terenie przedszkola, pralnie, sklepy, paczkomaty, bankomaty, centra medyczne, kluby fitness, stacje rowerów miejskich, a nawet stanowiska ładowania samochodów elektrycznych i myjnie samochodowe. 

Poza tym, w atrakcyjnych rynkowo budynkach coraz częściej wykorzystywane są aplikacje ściągane na smartfony, które zastępują karty dostępu, pozwalają sterować oświetleniem, klimatyzacją, czy rezerwować sale konferencyjne. A także, wzywać serwis, jeśli pojawiają się problemy techniczne, a nawet składać zamówienia na usługi i sprawdzać stan natężenia ruchu na drogach wyjazdowych z biurowca. Parkingi wyposażane są natomiast w systemy rozpoznawania samochodów. 

Zarządcy najciekawszych obiektów podejmują też szersze inicjatywy, zmierzające do aktywizacji społeczności, dzięki efektywnemu zagospodarowywaniu terenu w sąsiedztwie biurowców. Najlepszym przykładem jest tu Plac Europejski, ogólnodostępna przestrzeń miejska stworzona przy warszawskiej Warsaw Spire, gdzie odbywają się pokazy i organizowane są różnego rodzaju imprezy plenerowe. Ciekawym sposobem na wyróżnienie się jest też na przykład ulokowanie popularnego w Warszawie Bio Bazaru w kompleksie Empark. Takie zabiegi sprawiają, że obszar na którym znajdują się kompleksy tętni życiem przez cały dzień, co służy szeroko rozumianej integracji i przyciąga najemców. 

Budowanie społeczności

Najciekawsze kompleksy biurowe są świetnie dopasowanie do istniejącej infrastruktury miejskiej i otwarte na użytkowników z zewnątrz. Mieszczą się w nich ekskluzywne restauracje, tarasy widokowe, czy pasaże handlowe. W ten sposób, jak żywe organizmy miejskie wtapiają się w strukturę miasta i funkcjonują jak jego integralna część. Często są to obiekty typu mixed use, jak wrocławski kompleks OVO z częścią hotelową, biurową, apartamentową i usługową, czy warszawski kompleks Browary Warszawskie.   

Nowoczesne obiekty biurowe dostosowują się do w coraz szybszym tempie rozwijającej także w Polsce kultury startupowej. Już na etapie projektowym w budynkach kreowane są miejsca dla stref coworkingowych, czy cocreatingownych. Przykładem może być tu powstający w Warszawie The Warsaw HUB, w którym znajdzie się część coworkingowa  MeetDistrict oraz The Heart Warsaw, czyli platforma łącząca startupy z bankami i międzynarodowymi korporacjami. 

Wybijające się na rynku biurowce czerpią także z cieszącej się coraz większym uznaniem idei sharing economy. Chodzi o współdzielenie, nie tylko przestrzeni biurowej w systemie coworkingowym, co wynika ze zmiany stylu pracy, która coraz powszechniej przyjmuje formę zdalną lub projektową, ale także różnych dóbr użytkowych. W idących najszybciej z duchem czasu biurowcach można przykładowo wypożyczać samochody na minuty, które są dostępne m.in. w nowym, warszawskim biurowcu D48.     

Sport

Sektor biurowy stawia też na sport i zdrowy tryb życia. Dziś prawie w każdym oddawanym biurowcu mieści się klub fitness, ale są też biurowce, które wyróżnia bardziej rozwinięta oferta sportowa. Wybijającym się pod tym względem obiektem jest warszawski Adgar. Kompleks od samego początku postawiał na sport, który dziś jest znakiem rozpoznawczym tej inwestycji. Na jego terenie znajduje się nawet tor do biegania i ścieżka rowerowa, a poza tym obiekt dysponuje własną wypożyczalnią rowerów, basenem i kortem do squasha. W budynku działa akademia tańca i organizowane są bezpłatne treningi biegowe i kolarskie.  

Niektóre biurowce mogą się natomiast pochwalić imponująco dużymi klubami fitness. W katowickim kompleksie Silesia Star położona na dwóch piętrach siłownia zajmuje niemal 2000 mkw. We wrocławskim OVO strefa fitness rozciąga się na powierzchni około 1,5 tys. mkw. W najciekawszych biurowcach znajdziemy ponadto obszerne ogrody i duże, zielone, widokowe tarasy.  

Wyjątkowa architektura

Elementem nadającym obiektom komercyjnym wyjątkową tożsamość jest architektura. Rynek zdobywają projekty nietuzinkowe, przykuwające uwagę swoją niezwykła koncepcją architektoniczną. Takim kompleksem będzie niewątpliwie warszawskie Varso. W skład tego wielofunkcyjnego projektu, realizowanego przy Dworcu Centralnym, w narożniku alei Jana Pawła II i ulicy Chmielnej, wejdą trzy wieże, z których jedna będzie najwyższym budynkiem w Polsce. Tym samym, kiedy Varso zostanie oddane zajmie automatycznie unikatową pozycję na polskiej mapie biurowej.       

Bezprecedensową stylistykę zapewniają też obiektom historyczne mury. Deweloperzy chętnie inwestują w stare, często zabytkowe budynki, które poddawane są procesowi modernizacji, jeśli są atrakcyjnie zlokalizowane. Rewitalizowane industrialne zabudowania dawnych fabryk nadają inwestycjom niepowtarzalnego charakteru. 

Wśród najciekawszych, warszawskich projektów wykorzystujących historyczną zabudowę można wymienić kompleks ArtN, w którym odnawiane są budynki fabryki Norblina przy ulicy Żelaznej. A także, projekt EC Powiśle powstający w miejscu dawnej Elektrowni Powiśle, czy praskiego Konesera, w realizacji którego dużą rolę odgrywała modernizacja budynków fabrycznych Warszawskiej Wytwórni Wódek. Wymienione kompleksy, dzięki swojej multifunkcyjności i niestandardowej architekturze, nie tylko wybijają się na rynku, ale także sprawiają, że kwartały w których się znajdują zyskują nowe życie.  

Wyróżnik artystyczny  

Deweloperzy w swoich działaniach, mających na celu wyróżnienie biurowców na rynku, idą jeszcze o krok dalej. Aby podnieść prestiż budynków sięgają po dzieła sztuki. Wprowadzając sztukę do przestrzeni wspólnych biurowców lub urządzając wernisaże w ich wnętrzach i promując artystów, tworzą jednocześnie pozytywny obraz miejsc, które zyskują w oczach użytkowników.  

Najbardziej znany z promocji sztuki jest warszawski kompleks biurowy usytuowany przy ulicy Bobrowieckiej, w którym mieści się Spectra Art Space, nowoczesna przestrzeń dedykowana sztuce współczesnej, która powstała z inicjatywy Fundacji Rodziny Staraków. Znajdują się tam dzieła wybitnych, światowych artystów, które może podziwiać każdy. Rzeźby sławnych twórców można także zobaczyć w otoczeniu biurowca.   

Ze sztuką kojarzony jest też warszawska Prosta Tower, gdzie  przed wejściem do budynku mieści się ekspozycja rzeźb Pawła Orłowskiego. Na warszawskim biurowcu Spark znajdzie się mural autorstwa znanego akwarelisty Tytusa Brzozowskiego. W przestrzeni wspólnej w kompleksie Eurocentrum w Warszawie wyeksponowane zostały zaś obrazy polskich malarzy. A do biurowca Q22 trafiły meble znanych, polskich artystów i designerów oraz balansująca rzeźba Jerzego Kędziory. 

 

Autor: Walter Herz 

dompress : :